محمود اماني در جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش تاكيد كرد:

ايجاد فرصت هاي مطالعاتي براي معلمان در بهبود كيفيت آموزش و انتقال معلومات به دانش آموزان موثر است

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: تغذيه علمي و ايجاد فرصت هاي مطالعاتي براي معلمان و توجه به كيفيت و موقعيت هاي يادگيري دانش آموزان از جمله مواردي است كه مي تواند در بهبود كيفيت آموزش و انتقال معلومات به دانش آموزان موثر باشد.

محمود اماني دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به هزارو بيست و نهمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش كه با حضور وزير آموزش و پرورش و ساير اعضاي آن در اردوگاه شهيد باهنر برگزار شد، اظهار داشت: تغذيه علمي و ايجاد فرصت هاي مطالعاتي براي معلمان و توجه به كيفيت و موقعيت هاي يادگيري دانش آموزان از جمله مواردي است كه مي تواند در بهبود كيفيت آموزش و انتقال معلومات به دانش آموزان موثر باشد.

اماني با اشاره بر اينكه وظيفه شوراي عالي آموزش و پرورش سياستگذاري در حوزه نظام تعليم و تربيت است، تاكيد كرد: گزارشي كه از اجراي سند تحول بنيادين در اين جلسه ارائه شد توسط معاونت ها، سازمان ها و دانشگاه هاي وابسته به وزارت آموزش و پرورش تهيه شده است.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: به علت عدم ثبات مديريت ها در آموزش و پرورش تاكنون 4 گزارش از اجراي سند تحول بنيادين به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شده است و هر بار كه اين شورا درخواست ارائه گزارش اجراي سند تحول از آموزش و پرورش كرده است به علت عمر كوتاه مديريت ها در آن، فرصت خواسته اند و اين امر باعث طولاني شدن روند ارائه گزارش اجراي سند تحول شده است.

وي با تاكيد براينكه تنها مجاري ورود نيرو به آموزش و پرورش بايد از طريق دانشگاه هاي وابسته به آن باشد، افزود: ورود نيروهايي غير متخصص از مجاري غير ازدانشگاه هاي وابسته به آموزش و پرورش باعث افت تحصيلي دانش آموزان در اين سال هاي اخير شده است چون برخي از اين نيروها تخصص و صلاحيت هاي حرفه اي و عمومي نداشته و آموزش لازم براي حرفه معلمي نديده اند.

اماني اظهار كرد: به جاي گزارش عملكرد بايد گزارش وضعيت دستگاه را ارئه كنيم. گزارش وضعيت نشان مي دهد با توجه به تلاش ها و كوشش هايي كه انجام شده است نسبت به گذشته در اجراي برنامه ها و طرح ها چقدر توفيق و ضعف داشته ايم.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در پايان گفت: در اجراي سند تحول بنيادين موانع، محدوديت ها و ضعف هايي وجود دارد كه بايد مرتفع شود از جمله كمبود بودجه براي اجراي سند تحول بنيادين، نبود زيرساخت هاي لازم، نيروي انساني آموزش ديده، عدم ثبات مديريت ها و.. باعث شده است اجراي سند تحول بنيادين با كندي انجام شود.

در ابتداي اين جلسه اعضاي شوراي عالي ديدگاه ها، نظرات و پيشنهادهاي خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله: توجه جدي به معلم چون سرمايه اصلي آموزش و پرورش است، گفتمان سازي سند تحول، پيش بيني بودجه اختصاصي براي اجراي سند تحول بنيادين، توجه به شرايط و صلاحيت هاي جذب و گزينش نيرو در آموزش و پرورش، عدالت آموزشي و اصول و شاخص هاي آن، توجه جدي به كيفيت آموزشي و پرورشي مراكز تربيت معلم و توسعه آنها، فرهنگ و تمدن ايران اسلامي، تغذيه علمي معلمان، تاكيد بر كيفيت يادگيري دانش آموزان، مهارت آموزي دانش آموزان، جذب نيروي خدمتگزار و سريدار، ايجاد هنرستان هاي جوار، تقدير از برگزاري رويداد الفبا، توجه جدي به مهارت هاي تربيتي و فرهنگي دانش آموزان، تاكيد بر همكاري، همراهي و هماهنگي عوامل اجرايي و آموزشي مدرسه با همديگر، توجه به تكريم ارباب و رجوع در ادارات و مدارس، تمهيد مقدمات بازگشايي مدارس و... بيان كردند.

در اين جلسه گزارش از اجراي سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش توسط معاونت ها، سازمان ها و دانشگاه هاي وابسته به آموزش و پرورش ارائه شد كه مورد نقد و بررسي اعضاي شوراي عالي آموزش و پرورش قرار گرفت.

سند تحول بنیادین